M-Team: zorgeloze datacentermigratie

Auteur: Edwin Kennedy, CCO van The Datacenter Group (TDCG)

Hoewel steeds meer klanten een migratie naar een (ander) datacenter overwegen, vinden ze het risico op productieverlies vaak te hoog, blijkt uit kwalitatieve interviews die wij gedaan hebben. Dit vinden wij begrijpelijk. Een datacentermigratie in goede banen leiden vereist specialistische kennis, terwijl downtime en opeenstapelende kosten op de loer liggen. Tegelijkertijd valt er vaak veel winst voor een klant te behalen met de verhuizing van infrastructuur, dankzij bijvoorbeeld een hardware refresh, een efficiëntere indeling van racks en lagere beheerlasten.

Een nieuwe migratiedienst van The Datacenter Group

De services van TDCG zijn zoveel mogelijk gericht op het ontzorgen van klanten. Dat principe moet al van toepassing zijn voordat een klant zich in onze datacenters vestigt. Daarom stond het ontwikkelen van een oplossing die datacentermigraties vergemakkelijkt hoog op onze prioriteitenlijst. En dat is gelukt! Samen met een aantal partners bieden wij nu een nieuwe migratiedienst. Deze dienst maakt een verhuizing naar onze datacenters niet alleen makkelijker en voordeliger, het is ook veiliger dankzij de focus op risicoreductie. Het maakt daarbij niet uit wie die klant is. Het kan gaan om de ondernemer uit Vleuten die continuïteit wil borgen, maar ook om een multinational uit China die wil voldoen aan Nederlandse wetgeving en de bijbehorende certificeringen wil behalen.

Whitepaper DatacentermigratieDownload hier

I love it when a plan comes together

Natuurlijk hebben wij eerst gedegen onderzoek gedaan onder klanten en prospects voordat we de dienst ontwierpen. Hierbij zijn diverse thema’s aan bod gekomen die verband hielden met datacentermigratie. Zo kwamen we te weten dat klanten vooral partnership en support verwachten van een datacenterleverancier. En dat de reputatie van deze leverancier erg belangrijk is bij het selecteren van een datacenter. Maar we leerden vooral dat tijd, geld en een gebrek aan gekwalificeerd personeel de grootste showstoppers zijn voor het overstappen naar een ander datacenter.

Migreren met zo min mogelijk downtime

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat een datacentermigratie een complex proces is dat per klant verschilt en daardoor maatwerk vereist. Deze bevinding klinkt natuurlijk als een inkoppertje, maar het bracht wel een belangrijk gedachteproces op gang. Het on-boardingsproces voor klanten is bij de meeste datacenters vaak erg basic. Bovendien is een datacentermigratie zelfs voor klanten met sterke technische kennis vaak een lastige opgave. Tegelijkertijd kent niemand onze datacenters zo goed als wijzelf. Dus wat nou als we een dedicated team van migratiespecialisten opzetten, die ervoor zorgen dat een klant probleemloos kan migreren met zo min mogelijk downtime? Vanuit deze gedachte kwam ons nieuwe M-team tot stand. Zoals Hannibal, de leider van The A-team, altijd zei: “I love it when a plan comes together!

Datacentermigratie met ondersteuning op maat

Het M-team bestaat uit verschillende TDCG-experts die onze klanten kunnen helpen bij iedere fase van een verhuizing. Hiertoe hebben we allerlei processen ingericht en afspraken gemaakt, zowel intern als met gevalideerde partners. Hierdoor kunnen we lichte én intensieve ondersteuning bieden, zoals het controleren en aanvullen van een datacentermigratieplan. Of zorgen dat onze faciliteiten gereed zijn op de migratiedag. En mochten we een bepaalde expertise niet in huis hebben, dan brengen we de klant in contact met gevalideerde partners die getraind zijn in migraties naar onze datacenters. Doordat deze partners exact weten hoe onze datacenters in elkaar steken en we samenwerkingsafspraken hebben gemaakt, worden de doorlooptijden van migratieprojecten verkort. Tegelijkertijd worden risico’s op bijvoorbeeld downtime en kapotte apparatuur verlaagd. Deze combinatie van snelheid en expertise kunnen een hoop kosten voorkomen. Overigens hoeft de hulp van het M-team niet altijd om ICT-oplossingen te gaan. Zo bieden wij klanten ook de mogelijkheid om alle diensten op één factuur te krijgen wanneer u zakendoet met een van onze migratiepartners. Daardoor is de administratie gelijk efficiënt afgewikkeld.

Datacentermigratieproblemen? Call the M-Team

Je kan tijdens een migratie de meest onverwachte zaken tegenkomen. Zo hebben we een keer meegemaakt dat de geleverde stroomkabels van een klant net te kort waren. Hierdoor werd het hele project stilgelegd terwijl er gezocht werd naar een oplossing, met een hoop vertraging tot gevolg. Dit soort situaties zijn ook niet verwonderlijk; het hele migratieproces met al die bijzonderheden onder controle krijgen is erg pittig wanneer je daar niet dagelijks mee bezig bent. Kennis en ervaring voorkomen gelukkig veel van dit soort problemen.

Om onze klanten alvast op weg te helpen hebben we daarom een migratiegids opgesteld. Deze kunt u hier downloaden. De combinatie van best practices, tips & tricks en een handige checklist geeft grip op het migratieproces.
Komt u er zelf niet uit, of wilt u even praten met een specialist over de mogelijkheden? Call the M-Team!

Lees meer:
Geïnteresseerd?

Vraag hieronder uw offerte aan of boek een rondleiding in onze datacenters.